Test TOP 7 nejlepších rotopedů 2020

test rotopeduRotoped je jedním z nejoblíbenějších domácích přístrojů na cvičení. Procvičíte na něm celou dolní část těla – sedací svalstvo, stehna a lýtka, přičemž spálíte množství kalorií. Při cvičení na rotopedu zatěžujete klouby minimálně, protože na něm sedíte a na vašich nohách nespočívá celá váha těla. Pravidelným cvičením na něm se zlepší vaše fyzička, zpevní vaše postava a shodíte pár kilo, uděláte něco pro své srdce a celkové zdraví.

Rotoped je vhodný pro každého – mladých, starších, pro seniory, ale je to i výborná pomůcka při rehabilitaci a zotavování se po úrazech. Pokud nevíte, jaký typ rotopedu si pořídit stačí se zaměřit na určité parametry, finance a volné místo v domácnosti a vybrat si ten co vám nejvíce vyhovuje. V současnosti najdete na trhu širokou škálu rotopedů, které nemusí velmi poznamenat váš rozpočet. Pokud víte, co od tohoto přístroje očekáváte jistě si vyberete.

Náš test rotopedů vám představuje žebříček těch nejlepších rotopedů, které najdete na trhu. Při výběru se neváhejte inspirovat.

TOP 7 nejlepší rotopedy

 Název modeluHodnoceníPřibližná cena 
1.Tunturi FitCycle 50i
rotoped Tunturi FitCycle 50i
10 790 Kč
2.HouseFit TIRO 70
rotoped HouseFit TIRO 70
9 390 Kč
3.inSPORTline Klegan
rotoped inSPORTline Klegan
7 290 Kč
4.HouseFit TIRO 30
rotoped HouseFit TIRO 30
5 990 Kč
5.inSPORTline Xbike
rotoped inSPORTline Xbike
3 790 Kč
6.HMS 6120
rotoped HMS 6120
3 190 Kč
7.inSPORTline Xbike Light
rotoped inSPORTline Xbike Light
2 090 Kč

Jak vybrat ten nejlepší rotoped?

1. Základní rozdělení rotopedů

Rotopedy se dělí na dva základní druhy. Rozdíl v nich je hlavně v množství funkcí, které obsahují. Všechny druhy rotopedů mají zabudovaný malý počítač, na kterém můžete sledovat svůj tep, rychlost apod. V závislosti na druhu a typu rotopedu se liší také množství funkcí, které poskytuje.

a) Mechanické rotopedy – manuální ovládání zátěže. Tento druh má jednoduché ovládání, málo funkcí a netřeba ho připojovat na elektrickou síť. Potřebujete jen baterie do zabudovaného mikropočítače. Vzhledem k jednoduchosti je jeho cena nižší. Má magnetický brzdný systém.

  • Osobně si musíte sledovat naměřené hodnoty. V závislosti na nich a žádaného tréninku si zátěž nastavujete manuálně
  • Na zabudovaném mikropočítačích můžete sledovat čas, srdeční frekvenci, počet ujetých kilometrů, rychlost jakou jdete a kolik kalorií jste spálili (v závislosti na druhu přístroje)
  • Nevýhodou je, že při změně zátěže musíte přestat s cvičením a pokračovat v něm až po nastavení požadovaného stupně.

b) Ergometry – jde o složitější přístroje. Mají elektromagnetický brzdný systém, který je oproti systému v rotopedů přesnější. Množství funkcí, které nabízí ho zařadili do vyšší cenové kategorie. Sice je dražší, ale jistě ho využije každý člen domácnosti.

  • Zátěž je nastavována elektronicky, nemusíte sledovat naměřené hodnoty, přístroj sám přidá nebo ubere zátěž podle vámi stanovených parametrů (věk, tep, výkon)
  • Při jednodušších modelech měníte zátěž stiskem tlačítka, což vám umožní cvičit plynule bez přerušení.
  • Možnost propojení ergometru s počítačem, tabletem či smartphonem
  • HRC program – nastavení plynulého přizpůsobení zátěže vašemu tepu. Zvolíte si požadovanou tepovou frekvenci a rotoped podle nasnímaných dat během cvičení bude přidávat nebo ubírat zátěž.
  • WATT program – program na udržení stálého výkonu – pokud začnete šlapat pomaleji, přístroj zvýší zátěž a naopak. Takto během celého tréninku budete podávat stejný výkon.
  • Nastavení trasy – jde o předdefinované funkce, kde se mění různé zatížení – přesně tak jako na reálné trase v přírodě.
  • Možnost grafického znázornění trasy – víte dopředu, jestli vás čeká výstup nebo půjdete po rovince.
  • Přístroj sleduje váš puls, činnost svalů, výkon, zátěž, obsah tělesného tuku, nebo počet spálených kalorií

Ergometry díky své přesnosti, měření výkonu, nastavení různých programů atd. se využívají i v zdravotnických zařízeních.

2. Další dělení rotopedů

Další rozdělení rotopedů je určeno na základě závislosti od toho, co od něj očekáváte – tedy, množství funkcí, programů a co všechno má přístroj měřit. Z některých druhů si můžete vybrat mezi manuálním rotopedem nebo ergometrem.

Elektronické rotopedy

  • Elektronické nastavení minimálně 16 – ti stupňů zátěže
  • Trénink je efektivnější než u klasických – manuálních rotopedu
  • Je třeba připojit jej k elektrické síti, existují i modely, které mají zabudovaný generátor na výrobu potřebné energie)
  • I tento typ naleznete v ambulantních zařízeních

Recumbenty

Speciální druh rotopedu s opěrkou na záda a pohodlným sedlem. Je vhodný pro starší lidi, lidi s obezitou a osoby, které mají problém s rovnováhou, nebo pohyblivostí, nebo trpí bolestmi zad. Díky opěrce mohou na přístroji sedět pohodlnější a bezpečnější. Při tomto druhu rotopedu jsou nohy více vpředu než u jiných typů.

Eliptické rotopedy

Typ rotopedu, při kterém si procvičíte celé tělo. Má pohyblivé rukojeti díky čemuž rozhýbete i ramena. Je jen na vašem rozhodnutí, zda budete procvičovat jen spodní část těla, nebo celé.

  • Eliptický rotoped nahradí několik přístrojů na cvičení – rotoped, běžecký trenažér a i stepper.
  • Je vhodný na rehabilitace a zotavování se po úrazech. Právě tento typ se nejčastěji využívá ve fyzioterapeutických zařízeních.

Pokud přemýšlíte nad tímto rotopedem dejte si při výběru pozor. Jelikož lze procvičovat celé tělo je důležité abyste měli komfort při cvičení. Levné typy mají menší konstrukci – krok na takovémto přístroji bude malý a vysoký, co se míjí účinkem. Ideální je, pokud je možné na přístroji udělat krok dlouhý od 35 do 50 cm. Jde sice o dražší a robustnější modely, ale nebudete zbytečně zatěžovat klouby a také cvičení bude více efektivní.

Šlapadla

Šlapadla (jinak nazývané také steppery ) vám nezaberou v domácnosti mnoho místa. Jsou lehké a skladné. V podstatě jde o levnou a vzdálenější verzi rotopedu. Procvičíte na nich dolní část těla, ale o získání kondičky a hubnutí se v tomto případě nedá velmi mluvit.

Skládací rotopedy

Tento typ je vhodný do domácností, kde je málo místa. Přístroj po cvičení složíte a odložíte pod postel. Nevýhodou tohoto druhu je jeho kratší životnost při tomto způsobu zacházení. Častým skládáním a rozkládáním dochází k opotřebení setrvačníku a dalších částí přístroje. Dalším mínusem je jejich nosnost, která je maximálně 100 kg.

Domácí rotoped

V nabídkách obchodů najdete různé druhy rotopedů, od těch nejkvalitnějších, vhodných pro profesionály a vrcholové sportovce, přes rotopedy určené do posiloven až po domácí sportovní pomůcky. Právě domácí rotopedy jsou svou konstrukcí, velikostí a designem vhodné do pokojů. Neplaťte zbytečně za přístroj, který v plné míře nikdy nevyužijete. Je lepší si připlatit za více funkcí (více stupňů zátěže, více programů, polohovatelná řídítka a sedlo, měření tepu, kalorií) než za rotoped, který je vyroben pro několik hodinové denno – denní náročné cvičení.

3. Brzdný systém

Při výběru rotopedu berte v úvahu i jeho brzdný systém. Brzdný systém má vliv na cvičení, životnost přístroje ale i na to, v jaké míře budete rušit spolubydlících. Z tohoto hlediska se přístroje dělí na

  • Páskový brzdný systém (mechanický) – jednoduchý systém, který je dost hlučný. Nachází se v méně kvalitních a levných druzích rotopedů. Setrvačník se brzdí pomocí pásky. Největšími nevýhodami jsou vyšší hlučnost, vyšší opotřebení a kratší životnost.
  • Magnetický brzdný systém – nejčastěji se nachází v přístrojích kde si regulujete zátěž manuálně. Magnet v systému se přibližuje nebo vzdaluje od setrvačníku čímž se mění zátěž. Má plynulý a tichý chod. Jelikož nedochází k žádnému tření je životnost setrvačníku vyšší. Tento brzdný systém se v rotopedů nachází nejčastěji.
  • Elektromagnetický brzdný systém (indukční) – inovativní, nejpřesnější a nejlepší typ systému. Zátěž si nastavíte digitální, přes počítač, nebo smartphonem. Také je možnost nastavit si výšku požadovaného tepu a rotoped bude podle nasnímaných údajů zátěž zvyšovat nebo snižovat – aniž byste museli přestat s tréninkem a manuálně si ji nastavit. Setrvačník je brzděn pomocí elektronické indukce v cívce. Jeho velkou předností je tichý a nehlučný chod a vysoká přesnost v měření výkonu.

Modely, při kterých nastavujete zátěž manuálně (mechanické rotopedy) disponují většinou 8 stupni zátěže . Přepínáte ji otočným knoflíkem.

Při elektronickém nastavení zátěže je možností nastavení stupňů zátěže více (minimálně 16). V případě elektromagnetického brzdného systému si můžete nastavit maximální extrémní zátěž, kterou využijí hlavně profesionálové.

4. Zátěžové kolo (setrvačník)

Pokud vám jde o efektivní trénink, o jeho kvalitu a intenzitu zaměřte se na zátěžové kolo. Jeho hmotnost se pohybuje od 4 do 10 kg.

Čím těžší je zátěž tím více energie musíte vynaložit. Spálíte více kalorií, zlepšíte svou kondičku a shodíte více tukových zásob. Vyšší váha setrvačníku zaručí plynulejší chod rotopedu . Je vhodná na každodenní cvičení (7 a více kg) a přidáváním zátěže na téměř neustálé zlepšování kondice.

Lehčí zátěžové kola (6 a méně kg) jsou vhodné pro lidi, kteří si chtějí jen mírně zlepšit, případně udržet kondici a trochu zlepšit pohyblivost. Nízká hmotnost setrvačníku není vhodná pro každodenní cvičení, při kterém chcete zhubnout a vybudovat si svalovou hmotu.

5. Konstrukce rotopedu

Masivní konstrukce a robustnější rám vám zaručí větší stabilitu rotopedu při cvičení.

6. Nosnost

Vedle všech vymoženostech, vylepšeních a funkcích rotopedu berte v úvahu jeho maximální nosnost. Pokud bude přístroj využívat více lidí (celá rodina) měla by být maximální nosnost rotopedu vyšší, než je váha nejtěžšího člena rodiny. Pokud váží např. 95 kil zaměřte se na přístroje s nosností kolem 120 kg. Je lepší mít větší rezervu než později shánět nový rotoped. Většina rotopedů má nosnost kolem 150 kg, ale není problém najít i přístroj, jehož nosnost je 180 kg.

7. Výška cvičence

Při cvičení na rotopedu byste měli mít jistý komfort, jinak bude vaše cvičení neefektivní a můžete si přivodit úraz. Zaměřte se na přístroje, kde se dá upravit výška a poloha řídítek a i sedla (horizontální a vertikální).  

8. Sedlo

Populární a také nejvhodnější jsou gelové sedadla. Každému vyhovuje jiný tvar a velikost. Pokud bude sedlo gelové pohodlně si na něm zacvičí všichni členové rodiny. Pokud máte možnost přístroj si vyzkoušet osobně rozhodně tak učiňte. Možnost nastavit sklon sedla uvítáte, pokud na rotopedu bude cvičit více lidí.

9. Pedály

S ohledem na bezpečnost a efektivitu cvičení je většina rotopedů vybavena páskami na uchycení chodidla.

10. Počítač, snímače

V současnosti již na každém typu rotopedu najdete počítač. Ty nejjednodušší měří rychlost, počet ujetých kilometrů a dobu cvičení. Ty složitější snímají váš tep během cvičení, přepočítají počet spálených kalorií, změří vám tělesný tuk, nebo obsahují několik programů s profily různých tratí. V nabídce také najdete možnost naprogramovat si vlastní trať.

11. Tepová frekvence

Tuky se nejlépe spalují při cvičení, které trvá více než 20 minut a tepová frekvence je od 120 do 150 úderů za minutu. Abyste měřením nemuseli během cvičení zabývat vyřeší to za vás přístroj. V závislosti na druhu a cenové relace rotopedu se tep měří buď pomocí hrudního pásu (přesnější měření), nebo za pomoci senzorů, které jsou zabudovány v řídítkách.

12. Stabilita a manipulace

V případě, že je vaše podlaha křivá (vy si to ani uvědomit nemusíte, drobné nerovnosti se najdou téměř všude) je lepší pořídit si rotoped s nastavovacími nožičkami. Pro snadnější manipulaci s přístrojem jistě uvítáte transportní kolečka, pomocí kterých můžete přístroj kdykoli snadno přesunout z jednoho místa na jiné místo.