Test TOP 7 nejlepších elektrokol 2021

test elektrokolElektrokolo je nový trend moderní doby, který spojuje evergreenovou kolo, s moderní technologií vysokokapacitních baterií. Díky přítomnosti baterie je elektrokolo schopen pomoci v případě zátěže a únavy, nebo dokonce zpohodlnit celou cestu. Vysoká kapacita baterie přitom m zaručí neustálou asistenci. Elektrokola jsou stále populárnější, a to díky boomu v elektrických vozidlech, které přímo nevydávají emise. Díky tomu jsou elektrokola považovány za další, zelený ‚prostředek, ale tento poskytuje i možnost pořádně si zacvičit a spálit kalorie, zda zlepšit si kondičku.

Elektrokolo funguje na principu spolupráce několika součásti: elektromotoru, baterie, snímače / senzoru a displeje. Baterie (také se využívá pojem akumulátor) dodává elektromotoru potřebnou energii na pohon. Snímače se dělí na snímač točivého momentu, který je inteligentnější a má rychlejší odezvu, a rychlostní snímač, který je jednodušší a během cyklistiky se automaticky zapne a asistuje.

Náš test elektrokol vám představuje žebříček těch nejlepších elektrokol, které najdete na trhu. Při výběru se neváhejte inspirovat.

TOP 7 nejlepší elektrokola

 Název modeluHodnoceníPřibližná cena 
1.Crussis e-Largo 7.6 2021
elektrokolo Crussis e-Largo 7.6 2021
49 990 Kč
2.Crussis e-Cross 7.6 dámské 2021
elektrokolo Crussis e-Cross 7.6 dámské 2021
47 990 Kč
3.Crussis e-Largo 9.6 2021
elektrokolo Crussis e-Largo 9.6 2021
58 990 Kč
4.Crussis e-Cross 9.6 dámské 2021
elektrokolo Crussis e-Cross 9.6 dámské 2021
62 990 Kč
5.Leader Fox Park City 2020
elektrokolo Leader Fox Park City 2020
27 990 Kč
6.Lectron Citana 2021
elektrokolo Lectron Citana 2021
22 990 Kč
7.Proteco EKH-550-27 2021
elektrokolo Proteco EKH-550-27 2021
28 990 Kč

Na co se dívat při výběru elektrokola?

Cena

Elektrokola jsou výrazně dražší než klasická kola, a to zejména kvůli drahé vysokokapacitní baterii, elektromotoru a senzoru. Z toho důvodu jsou elektrokola pro mnohé lidi příliš drahé. Pokud to s cyklistikou myslíte vážně a nevadí vám zaplatit několik tisíc eur za pořádný horský elektrokolo, jednoznačně si přijdete na své. Pokud se však chcete vejít pod 1000 €, najdete elektrokola městského, skládacího či krosového typu.

Typ elektrokola

Při výběru elektrokola je třeba dívat zejména na specializaci. Různé druhy elektrokol jsou totiž navrženy na různé požadavky a různé terény, ne každému tedy bude vyhovovat např. horské kolo, který je určen na členité a náročné terény.

Městské

Městské elektrokola jsou určeny na městské oblasti, kde povrch je Rovinatější a méně náročný. Tato kola jsou tedy vybaveny pro nejméně náročný terén, čemuž odpovídá jejich cena a jednoduchost. Jsou skvělou volbou pro lidi, kteří chtějí dojíždět do práce, obchodu či na návštěvu ekologicky, rychle, zdravě a bez zpocení se. Zároveň jsou velmi užitečnými i pro seniory, kteří jistě ocení prostý design, jednoduchou obsluhu a nízký nástup na sedadlo. Je to právě nízko položená monotubní konstrukce, která tento nízký nástup poskytuje.

Jejich vybavení odpovídá městským podmínkám, jmenovitě se jedná o blatníky, které chrání jezdce před mokrou cestou, nosič, nacházející se v zadní části a světla, které mohou pomoci zejména během tmavých večerních hodinách zimního období.

Výhody městských elektrokol

+ Nejnižší pořizovací cena ze všech druhů
+ Nízký nástup je velmi užitečný zejména pro seniory
+ Nosič pomůže při nákupech
+ Světla napomohou v osvětlování tmavé cesty
+ Konstrukce je díky jednoduchému designu lehčí
+ Vhodná i do náročnějších, neopravených rovinatých terénů, jako např. staré chodníky ale i do polních cest

Nevýhody městských elektrokol

– Nevhodný na náročnější terény
– Nižší dojezd může ve větších městech způsobit mírnou nepříjemnost

Horské

Elektrokola specializované na náročný terén jsou označovány jako horská kola. Právě kvůli jejich specializaci jsou horské, e-biky ‚charakteristické svojí vyšší váhou, kterou ovlivňuje kvalitní, pevná konstrukce masivní, vysoce kvalitní brzdy. Jejich design je určen pro skutečně extrémní kole po horách a nerovných terénech a právě proto jsou horské elektrokola sestrojeny tak, aby jezdci poskytovaly při jízdě co největší kontrolu nad vozidlem, nejpřesnější asistenci nejvyšší možnou bezpečnost.      

Kontrola, inteligentní asistence a bezpečnost jdou při horských elektrokolech ruka v ruce. Kde kontrola nad kolem a inteligentní asistence je ovlivňována jednou jedinou součástkou – citlivým senzorem, který zapojuje elektromotor v těch nejdůležitějších momentech, a to v přesně vyměřených dávkách. Mezitím, bezpečnost horského elektrokola je zvyšována a zaručovaná nejen tuhou konstrukcí a silnými brzdami, ale také i minimalizací jakýchkoliv nežádoucích zásahů elektromotoru do vašeho řízení. Díky tomuto získáváte nad horským elektrokolem úplnou kontrolu a nemusíte se obávat nečekané ztráty kontroly kvůli nepřesnému senzoru.              

Většina horských elektrokol zároveň poskytuje tři různé režimy:

  1. režim elektropohonu, kdy elektromotor je aktivní po celou dobu, v takovém režimu dokážete za velmi krátký čas nabýt vysokou rychlost
  2. asistent šlapání, elektromotor pomáhá při šlapání, užitečné, pokud si chcete dopomoci v zdolání obtížného vrchu
  3. manuálně šlapání, skvělé pro udržování či vybudování si kondičky

Při návrhu horských elektrokol dbali i na elektromotor, který je chráněn před všemi možnými faktory – od deště, po prach, bláto ale i nárazy. Stejně chráněné jsou gumy, které jsou chráněny odolným, protiskluzovým pláštěm. To vše dělá z horského elektrokola skvělým kolům i na downhillových jízdy.

Výhody horských elektrokol

+ Odolná konstrukce
+ Výkonný elektromotor
+ Přesný, inteligentní senzor
+ Nováčkem mohou napomoci v zdolání náročných terénů
+ Vysokokapacitní baterie
+ Elektromotor je chráněn před vnějšími podmínkami
+ 3 režimy šlapání
+ Skvělé pro vypracování si kondičky
+ Odolný a protiskluzový plášť na gumách
+ Vhodné i pro downhill
+ Široké kola jsou skvělé do terénu

Nevýhody horských elektrokol

– Vysoká váha
– Pořizovací cena
– Některé modely mají elektromotor vzadu, což způsobí v určitých situacích nerovnováhu

Trekové / krosové

Trekové elektrokola jsou svým využitím nejuniverzálnějším typem elektrokol, určeným nejen na kole na cestách a cyklostezkách, ale také i na improvizovaných cestách či cestičkách, na které můžete narazit během túry . Svou odolností a specializací nepřipomínají horské, e-biky ‚, přesto jsou více než schopné a klidně zvládnou mírně středně náročné terény.

Jejich výbava však odpovídá spíše městským standardům a je identická spíš městským elektrokolem než horským. Trekové elektrokola jsou tedy vybaveny světlem, blatníky nosičem, který se tradičně nachází vzadu. To z nich nedělá právě nejlepší volbu do zablácených prostředí. Svým designem připomínají typický kolo.

Výhody trekových elektrokol

+ Univerzálnost je skvělá pro túry ale i městské procházky
+ Cenově dostupnější
+ Designově elegantní

Nevýhody trekových elektrokol

– Příliš vysoký nástup, nevhodný pro seniory

Skládací

Skládací elektrokola jsou navrženy pro co nejlepší přesouvání mobilitu. Díky své skladateľnosti je lze jednoduše spořádat do auta, díky čemuž nebudou zabírat mnoho prostoru a můžete si je tedy vzít i na dovolenou k moři. Svou konstrukcí jsou skutečně lehké a tedy i agilní, což z něj dělá skvělým adeptem na městské jízdy po rovných plochách. Kvůli malým kolům a slabším elektromotorem není jsou skládací elektrokola vhodné do nerovných, náročných terénů.

Výhody skládacích elektrokol

+ Lehké
+ Snadno ovladatelné
+ Skladné
+ Cenově dostupnější

Nevýhody skládacích elektrokol

– Malá kola mohou způsobit problémy na nerovných plochách

Pro koho

Muž

Elektrokola navrženy právě pro muže jsou sestrojeny s rámem, který jde od řídítek přímo pod sedadlo .

Žena

Ženské elektrokola jsou navrženy s nižším rámem. Tyto rámy jsou typické právě pro městské, skládací a značné procento trekových elektrokol.  

Dítě

Elektrokola pro děti jsou navrženy a sestrojeny pro co nejvyšší bezpečnost, kvůli čemuž jsou elektrokola pro děti obvykle bez převodovky nebo s jednoduchou převodovkou.

Dojezd

Faktor dojezdu nemusí být pro jezdce každého druhu stejně důležitým. Zatímco při horských túrách může vyšší dojezd být důležitějším, zejména pro zdolání skutečně náročných terénech, v případě cyklistických túr přes město není dojezd tak významným faktorem.

Dojezd elektrokola závisí na vytíženosti elektromotoru a kapacity baterie. Pokud je elektromotor dlouhodobě zatížen, vyžaduje mnoho energie a koneckonců může zcela, vyšťavit ‚nízkokapacitním baterii. Při koupi je tedy třeba zohlednit kapacitu baterie (udávána v ampérhodinách – Ah).    

Výkon elektromotoru přímo ovlivňuje to, jak moc dokáže elektromotor při zátěži využívat akumulovanou energii v baterii. Čím více tedy zatížíte váš výkonný elektromotor, tím rychleji bude spalovat energii v baterii.

Dalšími faktory, které ovlivňují vytížení elektromotoru a následné i spalování energie, při dojezdu elektrokola jsou:

  • váha jezdce
  • styl ježdění
  • členitost terénu
  • využíván režim asistence
  • stav baterie (kolikrát již byla nabíjena)
  • typ elektrokola

TIP: Pro dosažení co nejvyšší dojezdu musíte při ježdění dbát na faktory, které můžete omezit. Tato šetrnost může v dlouhodobém horizontu odrazit i na tom, jak rychle se baterie elektrokola opotřebovala.  

Standardní dojezd pro nejlevnější elektrokola se pohybuje kolem 60 kilometrů. Následují elektrokola střední třídy, které poskytují dojezdy již kolem 90 kilometrů a ty nejdražší modely mohou poskytovat dojezd od 120 až 150 km. Tento, dojezd na papíře ‚závisí nejvíce právě od kapacity baterie, která se udává v Ah.

Přibližný dojezd na základě kapacity baterie elektrokola rozepíšeme níže, jedná se však o orientační čísla, které závisí od výše zmíněných faktorů.   

  • 60 km a více: 9-10 Ah baterie
  • 80 km a více: 11-12 Ah baterie
  • 100 km a více: 13-14 Ah baterie
  • 120 km až 150 km: 15+ Ah

Typ baterie

Téměř všechny baterie pro elektrokola jsou lithiového druhu. Existují však různé druhy lithiových baterií, mezi nimiž jsou rozdíly nejen v jejich složení, ale je třeba s nimi různými způsoby zacházet a některé jsou velmi toxické pro přírodu, což zelenému Elektrokola jednoznačně nesluší.   

Li-Ion – Lithium-iontová baterie je pravděpodobně nejrozšířenějším druhem baterie elektrokol, poskytuje vysokou hustotu energie v poměru s objemem baterie, což ji činí skvělou volbou pro zařízení jakými jsou např. elektrokola. Baterie netrpí paměťovým efektem a odehrává se v ní jen minimálně samovybíjení. Teplotní rozsah je od -20 ° C až po 60 ° C. Baterie má vysokou životnost, od 500 až po 3000 cyklů nabíjení.

Jejich recyklace je však v současné době problematická. Při poškození může zkratovat a při přílišném nabití z důvodu nadměrné úrovně energie dokonce explodovat, pokud tedy v baterii chybí interní ochrana. Stejně jí vadí úplně vybití.

LiPo – Lithium-polymerové baterie jsou v dnešní době asi nejrozšířenější baterie elektronických zařízeních jakými jsou např. smartphony či laptopy. U výrobců jsou oblíbené díky své hustotě, která zaručuje vysokou kapacitu. Tyto baterie jsou nejenže lehké, nemusí také být chráněno těžkým ochranným pláštěm, což snižuje celkovou váhu elektrokola. Poskytuje zlatý střed mezi kapacitou, cenou a výkonem. Životnost se orientačně pohybuje okolo 400 cyklů. Teplotní rozsah baterie je od -10 ° C až po 50 ° C, což je skvělé pro letní počasí či mírné zimy. Podporuje rychlonabíjení.

Problémem baterie je, že při dlouhodobém nepoužívání může ztuhnout, kdy je velmi obtížné baterii oživit. Neužívání může odrazit i na ztrátě kapacity.

Životnost baterie

Každá baterie má svou životnost. Ty nedobíjecí se vyhazují hned po využití, tím druhým a stále populárnějším typem jsou dobíjecí baterie využívány právě koly, životnost, kterých je stejně nevratným faktorem. Životnost baterie je obvykle určována v popisu daného elektrokola a zmiňuje se slovním spojením “ dobíjecí cyklus „. Čím vyšší číslo dobíjecích cyklů baterie má, tím déle bude baterie v zdravém, užitečném stavu.

Čím déle a častěji se baterie využívá a znovu nabíjí, tím výrazněji ztrácí svoji kapacitu. Z toho důvodu se může váš elektrokolo po roce aktivního využívání vybít značně dříve než hned po koupi. 

Prodloužení životnosti: Životnost baterie je možné značně prodloužit, je však třeba pravidelně pečovat o kolo a při každém použití dbát na to, jak s daným typem baterie zacházet.    

Umístění baterie

Umístění baterie ovlivňuje vzhled ale i vyváženost elektrokola. V případě horských kol se doporučuje mít baterii právě na rámu, kde nebude způsobovat anomálie při zatáčkách, smyku apod.  

V případě městských a dalších, nesportovních druhů elektrokol, je umístění baterie spíše problémem designovým. Při těchto elektrokolech je baterie umístěna obvykle za sedadlovou tyčí či pod nosičem, tzv. nosičových baterie.

Elektromotor

Hlavní součástkou elektrokola je právě jeho elektromotor, který svou kvalitou může výrazně zpříjemnit vaše jízdy, ať už městem nebo lesními cestičkami. Při výběru je však třeba dbát na následující věci:

Jmenovitý výkon

Výkon elektromotoru je určen ve wattech. Toto číslo se v případě elektrokolech na Slovensku v drtivé většině pohybuje kolem 250 wattů, nakolik výrobci musí dodržovat legislativu o pozemních komunikacích (silniční zákon). Jakékoliv jiné elektrokola s výkonem vyšším než 250 W musí mít výkon snížen. To v praxi znamená, že při 250 W nebudete takový elektromotor vytěžovat naplno, což se pozitivně odrazí na delší životnosti motoru.

Pohon

Pohon na předním kole – vhodný pro jízdu na rovinatých plochách, jmenovitě ve městě, poskytuje rovnoměrné rozložení váhy a pořizovací cena je nižší.

Pohon v středu kola – tento pohon je nejideálnější právě pro horská kola, u kterých je třeba dosáhnout co nejvyšší balanc mezi předkem zadní částí elektrokola. Takový pohon zároveň poskytuje kolu ty nejlepší jízdní vlastnosti nejrychlejší reakci motoru na požadavek od senzoru ohledně došliapavajúcej asistence. Elektrokola s tímto pohonem zvyknou mít vyšší pořizovací cenu.

Pohon na zadním kole – tento druh pohonu přidává Elektrokola na váze právě v zadní části, což nevyhovuje horským cyklistům. Jsou však vhodné na mírně terény, s kterými si poradí právě trekové elektrokola. Elektrometr vzadu je skvělý v tom, že dobře přenáší točivý moment na kolo.

Rám

Rám je hlavní konstrukční částí elektrokola a je důležité zohlednit i jeho vlastnosti.

Velikost rámu

Velikost rámu spotřebiteli napomůže zvolit si velikostně správný elektrokolo. Jedná se o prakticky identický postup, který se využívá i při výběru klasického kola.

Materiál rámu – pružnost a váha

Ocel

Ocelové rámy jsou pevné, pružné nízkonákladové . Největším problémem je jejich váha, ale ta se může snížit za pomoci různých kovových směsí, tzv. slitin.

Z uhlíkového vlákna (karbon)

Uhlíkové vlákno je materiál dosaženo složitým výrobním procesem. Jeho výsledkem je efektivní, pevný a zároveň ultralehký materiál. Nakolik je náročný na výrobu a poskytuje užitečné kvality, elektrokolo s takovým rámem je dražší.

Hliník

Hliník je materiál pevný lehký, problémem hliníku je však jeho nepružnost , resp. minimální pružnost. Cenově je dražší, než ocel.

Průměr kol

Průměr kol je udáván v palcích. Tento údaj vám může dopomoci v zvolení si výškově správného elektrokola pro vaše dítě.

Výška dítěte Průměr kol
82 – 100 cm  12 „
98 – 106 cm 14 „
104 – 122 cm 16 „
120 – 130 cm 20 „
127 – 142 cm 24 „
140 – 158 cm 26 „

 

ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (FAQ)

Q: Musím na elektrokole šlapat na pedály?

A: Ve většině případů ano. Některé elektrokola však mohou poskytovat autonomní pohon, ale drtivá většina elektrokol počítá s manuálním šlapáním na pedály.  

Q: Jaká je maximálně povolená rychlost elektrokola, pokud je vůbec stanovena?

A: Legislativa stanovuje maximální povolenou rychlost elektrokola společně s výkonem motoru. Maximální rychlost tedy nesmí přesahovat 25 km / ha výkon motoru nesmí přesahovat 250 W.   

Q: Je možné motor odblokovat?

A: Je to možné. No v případě takového odemknutí, kolo může dosahovat rychlosti vyšší než 25 km / h, kdy se stává „kolům s nízkým výkonem.“ Takové vozidlo vyžaduje příslušnou dokumentaci, a to v podobě evidenčního čísla a registrace. Nicméně jakékoliv odblokování motoru bude mít negativní dopad na všechny součástky elektrokola.     

Q: Co se stane, když elektrokolo promoká?

A: Všechny na vodu citlivé komponenty elektrokola jsou chráněny od vnějšího prostředí, není proto za potřeby se obávat kaluží nebo deště.

4.9/5 - (16 votes)

Leave a Reply