Test TOP 7 nejlepších fantasy knih 2024

test-fantasy-knihNe nadarmo se říká, že fantazií se meze nekladou. A u fantasy knih to platí několikanásobně. Právě ve fantasy literatuře se setkávají imaginární, nerealistické a fantastické prvky. Samozřejmě ve fantasy příbězích nesmí chybět ani nádech magie a nadpřirozenosti. Postavy v těchto knihách nejsou běžné a obyčejné, ale častokrát jsou to mýtické bytosti, jako například drak, víla, elf, skřítek nebo trpaslík. Ve fantastickém světě platí jistá pravidla, která dodržuje autor a také čtenář. Tato pravidla se neporušují, díky čemuž nenastane nechtěná absurdita okamžiku.

Ale v čem spočívá krása fantasy světa? Odpověď je jednoznačná. Každý si svůj fantasy svět představí úplně jinak a každý v něm objevuje nové a jedinečné krásy. Univerzálním faktorem ve všech fantasy příbězích je však skutečnost, že události, které se odehrávají v příběhu, se za žádných okolností nemohou stát v běžném životě. To drasticky odděluje fantasy od jiných forem fikce.

V našem testu fantasy knih naleznete tipy na ty nejlepší fantasy knihy. Při výběru se neváhejte inspirovat.

Test – TOP 7 nejlepší fantasy knihy

Jak vybrat tu nejlepší fantasy knihu?

Nic není lepší než dobrá fantasy kniha, při které můžete uniknout alespoň na malou chvíli z každodenního života a vstoupit do světa, který je na míle vzdálen realitě. Ať už se jedná o paralelní svět, znovu vytvořená minulost nebo hrdinně vymyšlená budoucnost. Abyste našli potěšení při čtení fantasy knihy, musíte si ji také pečlivě vybrat. Základem správného výběru fantasy knihy je znát své oblíbené podžánry.

Dělení na základě podžánru

1. High fantasy (vysoká fantasy)

Jedná se o jeden z nejvíce oblíbených fantasy žánrů. Příběhy tohoto podžánru mají většinou vyšší poselství. Očekávat v něm můžete dechberoucí příběhy plné bojů mezi dobrem a zlem, které se prolínají s morálním rozhodováním. Tyto příběhy se odehrávají ve vlastním, vymyšleném světě, který s tím naším nemá absolutně nic společného. Děj se většinou odehrává ve „středověkém“ prostředí a soustředí se na hlavního hrdinu a jeho mystickou náturu.

Do tohoto podžánru se často zařazují i další – epická a hrdinská fantasy. Tyto dva podžánry jsou velmi blízké high fantasy. Proto jsou knihy různě zařazovány do těchto tří podkategorií podle uvážení čtenáře/spisovatele.

fantasy-knihy-drak

2. Urban fantasy (městská fantasy /současná fantasy)

Znaky se může jevit urban fantasy velmi podobná high fantasy, ale je mezi nimi jeden zásadní rozdíl. A tím je to, že fantasy příběh se odehrává na jednom místě. Nejčastěji se zde objevuje současnost, ale také i budoucnost, případně se může jednat io historickou a detektivní městskou fantasy.

3. Historical fantasy (historická fantasy)

Historická fantasy obsahuje méně prvků fantasy a více historie. A sice využívá stále fantasy prvky, ale čerpá mnoho z našeho skutečného světa, naší historie. Dále se dá rozdělit i podle prostředí, ve kterém se odehrává, například antická, starověká nebo středověká fantasy.

4. Dark fantasy (temná/tmavá fantasy)

Tento podžánr můžete znát i pod názvem fantasy s častými prvky hororu. Dark fantasy vytváří strašidelnou atmosféru, díky nadpřirozeným prvkům a bytostem, jako jsou duchové, upíři, vlkodlaci , zombíci a mumie. Jeho úkolem je navodit ve čtenáři napětí, strach a dotek smrti. Děj je opravdu velmi drsný a nekompromisní, nic neodpouští. Příběh je opravdu temný a nemá absolutně nic společného s pozitivním hrdinou. Je to druh fantasy, který si rozhodně před spaním číst nechcete (tedy pokud chcete klidně usnout).

5. Comic fantasy (komická fantasy)

Hlavními znaky tohoto podžánru je nepochybně komika a satira. Znaky komické fantasy jsou velmi podobné High fantasy.

6. Romantic fantasy (romantická fantasy)

V tomto žánru se stává klíčovou romantika, fantasy prvky jsou potlačeny stranou a nahrazuje je romantický děj a zápletka.

7. Children´s fantasy (dětská/pohádková fantasy)

Příběh, děj, zápletky a hrdinové jsou navrženy tak, aby odpovídaly danému věku dítěte. Příběhy jsou většinou inspirovány pověstmi a bájemi. Právě díky tomuto podžánru se mnoho autorů zviditelnilo. Mezi ně nepochybně patří JRR Tolkien, J. Rowlingová, Frank Baum a další.

Tipy při výběru fantasy knihy

I vy chcete alespoň na malou chvíli uniknout z reality? Nejlepší, co můžete udělat je to, že se ponoříte do příběhu, který se odehrává ve fiktivním světě, kde je možné opravdu všechno. Lusknutím prstu zapomenete na všechny problémy, starosti a trápení. Tady jsou naše další tipy na výběr správné fantasy knihy, která vás vtrhne do sebe.

1. Vybírejte si ty nejautentičtější fantasy knihy

Ve fantasy světě jednoznačně platí pravidlo, že ty nejúspěšnější knihy vynikají svojí autentičností a jedinečností. Vybrat si z mezi příběhů, které se nepodobají žádnému jinému, obohatí a potěší dušičku každého knihomole. Nepochybně dobrou volbou zůstávají „staré dobré klasiky“, jako je Harry Potter, Divergentní sága, Hunger Games , Iron Throne nebo Duna. Autorům těchto slavných děl nechyběla fantazie, kreativita a vytvořily světy a příběhy, které se do paměti čtenářů zaryjí navždy.

2. Vyberte si knihy od vašich oblíbených fantasy autorů

Samozřejmě platí, že každé dílo je unikátní a jedinečné. Avšak stejný nebo podobný styl psaní naleznete v různých knihách od stejného autora. Dejte si ale pozor na různé podkategorie, které jsme rozebírali výše. Na druhé straně je jasné, že si vždy můžete najít svého „oblíbeného“ autora, který vás vtáhne do děje, jako například slavný Stephen King, který se řadí mezi nejoceňovanější autory ve fantasy světě.

3. Přečtěte si recenze

Pokud vás nějaká fantasy kniha zaujala a neumíte se rozhodnout, zda stojí za přečtení, dobrým nápadem je prohlédnout si recenze na webu. Díky tomu si můžete udělat průzkum a získáte názory a recenze na knihy, které vás zaujaly.

4. Zaměřte se na stejné vydavatele

Všichni knihomoli mají určitě svá oblíbená vydavatelství. Pokud se vám zalíbila nějaká z knih ze sbírky, je více než pravděpodobné, že se vám budou líbit i fantasy knihy ze stejné sbírky.

5. Upřednostněte fantasy knihu podle vašeho věku

Jelikož fantasy žánr chytil za srdce široké publikum lidí různých věkových skupin, existuje několik druhů. Najdete fantasy knihy pro děti, teenagery, ale i dospělé. Všimli jste si, že věk hlavní postavy, příběh a prostředí, ve kterém se děj odehrává, závisí na cílovém publiku? Fantasy knihy pro dospělé jsou složitější a v mnoha případech se věnují vážnějším tématům. Pokud si vyberete knihu, která neodpovídá vašemu čtenářskému profilu, pravděpodobně vás kniha nebude bavit.

Často kladené otázky a odpovědi o fantasy knihách

V čem spočívá rozdíl mezi fantasy a sci-fi knihami?

Nejzákladnější rozdíl mezi těmito dvěma žánry spočívá v tom, že sci-fi příběh se nejčastěji odehrává v budoucnosti, autor si zde vytváří svoji vlastní představu o budoucnosti s využitím technických prvků a věcí, které si autor dokáže představit v budoucnosti. Rovněž je sci-fi založeno i na vědeckých faktech, popřípadě různých konspiracích nebo teoriích. Fantasy je charakteristická využíváním magie, čar, nadpřirozena a mýtických bytostí.

Díky čemu se stane příběh fantasy?

Tento žánr nemá žádný speciální základ ve vědeckých faktech nebo spekulacích. Obsahuje nepravděpodobné, nadpřirozené a magické prvky, jako jsou čarodějové ze série Harry Poter od slavné autorky JK Rowlingové nebo draci, obři a bílí chodci ze série Hra o trůny od autora George RR Martina.

Jaký význam má fantazie?

Kromě úniku z reality, zapojení fantazie může stimulovat kreativitu a posílit slovní zásobu. Také může pomoci dětem rozvíjet lepší schopnosti seberegulace. Dokonce zlepšuje i paměť.

Ohodnoťte tento článek!