Test TOP 11 nejlepších společenských her 2024

test spolecenskych herSpolečenské (nebo stolní, deskové, stolní) hry jsou obvykle usazeny na stole nebo jiném podkladu, využívající přitom takzvaný hrací plán, což je podklad s předem vyznačenými políčky, cestami a jinými místy. Stolní hry mají určené doporučené minimální množství hráčů, které se obvykle musí při hře aktivně zapojovat s každým novým kolem. Stolní hry jsou určeny pro různé komunity s různými zájmy, případně koníčky. Díky své specializaci jsou stolní hry skutečně rozmanité, umožňujíc tak pestrý výběr pro jakéhokoliv hráče – ať už absolutního nováčka do stolních her, ostříleného hráče, dítě či dospělého člověka.

Záležíc od typu stolní hry, hra může umožňovat čistě sólo hraní, kooperaci mezi hráči nebo dokonce konspirace proti hráčům. V takovém druhu hry si hráči dokáží vytvořit skupiny sloužící pro zdolání silného, zkušeného hráče, nebo další skupiny, čímž vytvářejí balanc v průběhu hry.

Tyto hry poskytují dítěti prostor pro vývin řečových, kognitivních i logických schopností, ale také přinášejí odpočinku zábavy relaxu, a to tak dítěti, jakož i jiným věkovým kategoriím – teenagerům ale i dospělému člověku. Stolní hry navíc navozují rodinnou atmosféru, zpevňují rodinná pouta a děti se naučí pokoře.

Náš test autochladniček vám představuje žebříček těch nejlepších autochladniček, které najdete na trhu. Při výběru se neváhejte inspirovat.

TOP 11 nejlepší společenské (stolní) hry

Na co se dívat při výběru a co brát v úvahu?

Před koupí jakékoliv věci se spotřebitel musí zamyslet nad tím, který produkt má ty nejužitečnější a nejvhodnější vlastnosti. Stejně, pokud ne dvojnásobně, to platí i při výběru deskové hry, při níž se člověk chce zabavit, odpočinout si a popřípadě i vyhrát. Ne všechny stolní hry jsou si rovny – zatímco jedny jsou určeny pro všednějších hráčů, pravidla nichž nejsou složité a mohou trvat jen několik desítek minut, jiné mohou být naopak komplexnější, založené na imaginárním světě se svou vlastní historií, kde jedna hra může trvat i několik hodin. A to navíc s komplexními pravidly, které musí nezkušení účastníci mnohokrát konzultovat se soupisem pravidel.

Výběr té správné stolové hry je velmi důležitým zejména proto, aby evokoval v účastnících zájem a zábavu, a aby zasazení hry i její složitost pravidel byla šitá účastníkům na míru. V úvahu je tedy třeba brát různé faktory, jakými jsou například věk, počet hráčů, rodinné nebo kamarádské prostředí a podobně.

Cena je dalším důležitým faktorem. Je třeba zohlednit to, jak často budete chtít danou hru hrát, respektive zda má vaše komunita vůbec zájem hrát danou hru. V stolních hrách jsou totiž poměrně vysoké cenové rozdíly, některé jednodušší hry se pohybují kolem deseti či dvaceti eur, ty komplexnější však mohou dosahovat několik desítek eur přibližující se k stovce či dokonce ji zahrne. Takové dražší hry jsou brány za hry určené pro seriózní hráčů, kteří se dlouhodobě zabývají danou hrou a její světem, a neustále si kupují nové edice.

Typy stolních her

STOLNÍ HRY PRO DVA

Stolní hry pro dva jsou oblíbené kvůli rychlosti, jakou se hrají, jejich průběh je kvůli dvěma hráčům plynulejší díky čemuž je čekací doba minimalizován a člověk se tak může snadněji zabavit.

Hry pro dva jsou většinou jednodušší, ale přesto jsou bohaté na žánry. Hra Pie Face od Hasbro je např. čistá zábava a skvělou volbou pro děti, pro lidi kterí mají rádi logičtější hry je tu hra Patchwork, která je od osmi let. Ti libující déle strategie si mohou přijít na své s hrou Mindok: Studená válka , kde jedna hra může trvat okolo 3 hodin.

+ Rychlejší tok hry
+ intimnější hratelnost (pro páry)
+ Různorodost her
+ I pro děti
– Hra pro dva nemusí být pro některé lidi tak zábavná, jako hra s vyšším počtem hráčů

STRATEGIE

Strategické hry míchají dohromady strategii a taktiku a učí hráčů přizpůsobivost, protože ne každá hra je stejná a je třeba se přizpůsobovat novým podmínkám.

Takové hry potrápí mozek hráčů a zlepšují jejich logické myšlení i takzvaný, multitasking ‚. Některé strategie jsou určeny i pro školní děti, ty se při strategiích naučí plánování, stanovení priorit apod.

+ Rozvíjejí myšlení dítěte ale i dospělých lidí
+ Nízká úroveň stereotypnosti
+ Některé strategické hry trefili zlatý střed mezi soutěživostí a kooperací
– Pomaleji kola a dlouhotrvající hry – Nevyhovují každému

RPG

, Role-playing games ‚jsou hry, ve kterých hráč ovládá postavičku – už předem vytvořenou nebo jím navrženou, s vlastním příběhem, vzhledem, specializací a podobně. Člověk se tak vžívá do dané postavy i do detailního světa. Většina RPG her je kooperačního typu a jsou častokrát založeny na házení kostek, ale existují výjimky.

+ Ponoření se do světa
+ Detailní svět s historií
+ Bohatá hratelnost
– Role-play prvek se nemusí každému zamlouvat

LOGICKÉ A VĚDOMOSTNÍ HRY

Hry tohoto typu jsou určeny ke zlepšení logického myšlení a obohacení znalostí, jsou skvělou směsí zábavy a učením se, bez elementu nudy. Mezi oblíbenější patří například vědomostní hra zaměřena na Evropu s názvem Evropa: Otázky a odpovědi.

Mezi logické patří dokonce i známá hra Scrabble.

+ Skvělé pro rozvoj dítěte či udržování stavu seniora
+ Každá věková kategorie se naučí nové skutečnosti
– Ne každý oblibě logické nebo vědomostní hry
– Vědomostní hry bývají časem stereotypnější, právě kvůli nabytí znalostí z již zodpovězených dotazů

Věk účastníků

Stolní hry se nemusí líbit každému, ale široký výběr stolních her zaručuje, že každý potenciální hráč si velmi pravděpodobně najde to své. Zájmy se však stárnutím mění, a je tedy důležité, pokud jste rodič nebo sourozenec, že hra vámi zvolená bude relevantní io několik let později, zejména pokud se jedná o poměrně dražší deskovou hru nebo o rychle rostoucí dítě.

Věk hráčů je důležitým faktorem kvůli třem příčinám:

1. nevhodný obsah

Mnohé hry mohou obsahovat prvky, které nejsou vhodné pro nezletilé. Přítomnost takových součástí hry může ovlivnit minimální doporučený věk.

1. komplexnost hry

Složitost hry, a to zejména pravidel, mohou z plánované zábavy velmi rychle vytvořit stagnující nudu. Pokud plánujete zakoupit deskovou hru pro děti, sáhněte spíše po jednoduchých hrách s průhledným soupisem pravidel. Naopak, pro dospělé lidi jsou prosté hry častokrát příliš stereotypní.

TIP: Komplexnost hry obvykle přidává na rozmanitosti a hratelnosti hry, vytrácí se tedy jednotvárnost.

PŘEDŠKOLÁK

Jedná se o období mezi 3. a 6. rokem života, jedná se o jedno z nejdůležitějších období vývoje dítěte tak po fyzické i psychické stránce. Právě v těchto letech se začíná projevovat povaha, kterou je třeba formovat, stejně se to týká slovní zásoby a řeči, kterou si bude v hře s několika účastníky neustále obohacovat.

Hry jako Padající opičky od Mattelu nebo Příšerky ze skříně jsou oblíbené, relativně krátké hry, s kterou se může vaše dítě s vámi nebo popřípadě jeho sourozenci zabavit. Chcete-li do hry výrazněji zapojit mluvení, kvůli problému vašeho dítěte s výslovností, hra Rozhýbaj svůj jazýček je vytvořena právě pro to.

ŠKOLÁK

Hry rozvíjejí nejen motorické schopnosti, ale i strategické myšlení. Dítě si dokáže vybudovat systém priorit, vytvářejíc si tak v mozku hierarchii toho, co je třeba udělat nejprve, a až později se soustředit na věci sekundární.

Dítě v školním věku roste velmi rychle, tento růst dosahuje ještě extrémnější rychlost s nástupem puberty. Pokud chcete vaše 8-leté dítě zabavit stolní hrou, takový druh zábavy nemusí vůbec padnout jeho 12-letému a už vůbec ne 14-letému sourozenci. Existují však klasické, nestárnoucí stolní hry, které zabaví dospělých lidí, teenagerů v pubertě i školáky prvního stupně, jako například hra pro čtyři s názvem Člověče, nezlob se! , Kterou si oblíbili staří hráči a určitě si ji oblíbí i nové generace. Mezi klasikami nechybí ani Monopoly , je to hra s velmi jednoduchými pravidly a velmi zábavnou hratelností.

Rodinná hra pro 8-leté děti (a výše) s názvem Albi Ubongo: Honba za diamanty může naplnit rodinný večer s napětím, zábavou a rozvíjením strategického myšlení. Poskytuje zajímavou směs různých prvků – hádanky, nástrahy a překážky v honbě za diamanty a absolutním vítězstvím.

Pro děti od 10-ti let zde je unikátní krátká, špionského hra s názvem Krycí jména. Naopak, pro rozvití strategického smýšlení může sloužit hra Osadníci z Katanu. Je to hra, která získala od roku 1995 několik ocenění „Hra roku.“

Hry pro náctileté poskytují o něco pestřejší výběr, v obchodech můžete narazit na logické hry, strategické hry ale i vědomostní hry. Jednou z nich je Evropa: Otázky a odpovědi, jedná se o hru, s níž se dozví vaše dítě ale i vy mnohé zajímavé fakta o historii, kultuře, sportu a jiných oblastí týkajících se evropských zemí a kontinentu samotného. Rozšíření Osadníky z Katanu „Města a rytíři“ je klasifikováno jako hra od 12-ti let. Toto rozšíření rozšiřuje tak hratelnost, jakož i pravidla samotné hry, a tak pro fanoušky základní hry by to jistě bylo osvěžujícím přídavkem.

PUBERTA

Puberta výrazně ovlivňuje zájmy dítěte, ale i jeho smýšlení. Stále má rád zábavu, ale více preferuje hry se strategií a smýšlením než s házením kostky kde hlavní, neovlivnitelné roli hraje náhoda.

Nová, velmi působivá strategická hra od 14-ti let s názvem Scythe je založena na alternativní historii odehrávající se krátce po 1. světové válce. Je vhodná pro dlouhé večery, ale její složitější pravidla se nemusí každému zamlouvat. Krátké a zábavné večerní hry můžete najít se stolovou hrou Ravensburger Labyrint . V této hře se hráčská mapa neustále mění vlivem hráčů.

DOSPĚLÝ ČLOVĚK

Serióznost života vstupuje do stolních her pro dospělé. Dospělý člověk se někdy rád odpoutá od reality nesmyslnou zábavou, ale ne každý si něco takového přeje. Pro takových hráčů byla vytvořena stolní hra This War of Mine , založená na velmi známé počítačové hře s stejným názvem. Zasazení je v Sarajevu, kde probíhalo nejdéle obléhání města Evropy v poválečném období.

Jiné dospělé stolní hry poskytují bezbřehou zábavu v podobě alkoholových variant známých her, jakou je například Drinkopoly. Existují však i stolní hry pro dospělé s prvky, které pomáhají starým lidem zavzpomínat si na rodinné příběhy, díky čemuž si procvičují paměť a dokáží tak vzdálit začátek demence či zpomalit její progres. Jednou z takových her je Jak to bylo kdysi?, Hra je přesto určena pro celou rodinu. Hrou s stejnou úlohou se může stát i legendární Scrabble, v takovém případě může stolní hra nahradit křížovky.

Délka hry

KRÁTKÁ (OKOLO 15 MIN.)

Na trhu se nacházejí jednoduché no zábavné hry, délka jejichž dosahuje ani ne 15 minut. Taková hra je skvělou volbou pro rychlou zábavu s vašimi dětmi ještě před spaním, čímž zpříjemněte atmosféru. Takové hry zároveň mohou zpestřit vaši zkušenost s dlouhotrvajícími stolními hrami, protože jejich délka může člověka postupem času velmi rychle unavovat.

STŘEDNÍ (30 MIN. +)

Většina stolních her má délku přes 30 minut, pro stolní hry je to zlatý střed. Hry nejsou příliš dlouhé ani příliš krátké. Člověk se dokáže po delší hry (na rozdíl od kratších her) plně soustředit na hru, taktéž je brána serióznější než kratší hra. Středně dlouhé hry se doporučují na večer s kamarády i rodinou.

DLOUHÁ (1H +)

Většina dlouhotrvajících stolních her obsahuje velmi komplexní pravidla a složitý svět. Tyto hry jsou zpravidla nejdražší, ale zato dlouhé strategické či RPG kampaně jsou skvělé pro bohatou, znovuhratelnost ‚. Dlouhé hry však nejsou pro všechny, v mnoha případech jsou takové hry výlučně pro pravých fanoušků – ne kvůli komplexním pravidlům, ale kvůli světu, v němž je hra zasazena. Mezi tyto hry patří známé Dungeons & Dragons hry od Wizards of the Coast (např. Waterdeep: Dungeon of the Mad Mage ). Existují však i poměrně jednodušší hry bez hlubšího příběhu, které mohou trvat přes hodinu, takovou hrou je například Osadníci z Katanu.

Cíl hry

SPOLUPRÁCE

Her, hlavní náplní, kterých je spolupráce, je na trhu méně, no ty, které existují, jsou kvalitně zpracované. Takové hry dokáží vybudovat přátelství či zpevnit rodinná pouta. Komplexní RPG (role-playing game) D & D hry patří mezi ně, ale existují i ​​jednodušší a kratší kooperativní hry, např. karetní hra Harry Potter – Bitva o Hogwarts.

SOUTĚŽ

Soutěživí jedinci si přijdou na své v oblasti stolních her, na trhu totiž tento druh tvoří drtivou většinu, a je tedy z čeho vybírat. Mnohé hry zároveň svými prvky umožňují vytvořit si jakési úmluvy mezi hráči, čímž vytvoří dočasnou alianci pro znevýhodnění dominantního hráče, jiné jsou naopak navrženy pro výhradně sólo hru.

TIP: Čím delší je soutěživá hra, tím je prohra pro poraženého trpčí.

Zájmy účastníků a typy hráče

Každý, kdo už hrál stolní hry ví, že ne každý hraje stejně a každý preferuje určité aspekty hry více, jiné méně. Někteří hráči jsou více rozvážní, rádi dbají na svůj stav a „mikromanažujú“ každý svůj krok při plánování na několik kroků dopředu. Jiní naopak chtějí více zábavy, dramatu a napětí, a tak využívají i ty nejnebezpečnější, ale o to výnosnější rizikové kroky, které jim mohou zaručit dominanci v zbývající části hry. Obecně je však mnoho hráčů jakýmsi zlatým středem co se týče zájmu, a rádi se jednoduše zabaví při jakékoliv hře, která má hloubku, ale není příliš složitá a ani příliš jednoduchá.

Při stolních hrách si však každý člověk může přijít na své. Všechny stolní hry dosud vytvořené poskytují prostor, ve kterém se realizuje tvořivost hráče. Podle hlavního designéra hry Magic: The Gathering , Marka Rosewatera, existují tři druhy hráčů, na základě kterých můžete vybírat deskovou hru. Hráč 1 má rád zábavu a dramatické zážitky v hraní, hráč 2 naopak má rád spíše kreativitu a používá hru pro realizování jeho kreativní stránky, a nakonec hráč 3, stratég, oblibě hry, v nichž také může aplikovat svou kreativitu, no jiným způsobem – chce najít co nejefektivnější způsoby vyhrát, rád analyzuje protivníků a jejich tahy, hledá způsoby, jak na tyto tahy odpovědět, a podobně.

Vyhledání té správné deskové hry na základě toho, jaké hráčské styly umožňuje, je jednou z nejlepších cest k zábavě a dlouhodobému hraní. Je však těžké klasifikovat hráčů jen tak, proto byly Markem Rosewaterom vytvořeny jakési archetypy hráčů stolních her.

HRÁČ 1, NEBO TIMMY

Je hráč, který se rozhoduje pro impulzivnější rozhodnutí během hraní. Takový člověk miluje barevné návrhy, velké, třpytivé karty s pestrými ilustracemi, obrovskými draky či mocnými příšerami s výrazně lišícími se atributy (od života po útok, obranu či jiné, rozmanité schopnosti). V oblasti stolních her je Timmy hráčem, který ve hře aktivně vyhledává zábavu, a to i odpovídá jeho stylu hraní. Obvykle chce sáhnout po té nejlepší pozici, po tom nejlepším brnění, po té nejlepší příšeře, nezáleží na tom, jestli je to ta nejlepší volba a nezáleží mu ani na tom, co všechno ho bude stát v honbě za těmi nejlepšími věcmi. Timmy však není hráč, který zcela ignoruje strategickou část hry, strategii má celou dobu v hlavě, ale pro něj je prostě druhořadá. King of Tokyo je hra jako kdyby stvořená pro Timmyho, protože je založena na využívání „obrovských monster“ proti jiným hráčům.

HRÁČ 2, NEBO JONNY

Je hráč, který využívá hru na vyjádření své kreativity. Je to hráč, který chce každou hrou vyzkoušet něco jiného – jiného taktiky, jiné rozložení, jiné tahy. Od hry vyžaduje prostor pro vytváření neustále nových, unikátních situací a nemá v oblibě stereotypní hry s omezenými možnostmi a velmi malými variacemi. Chce prostě hru, průběh jejíž dokáže výrazněji ovlivnit svou kreativní stránkou. Jonny tedy preferuje hru, která mu otevírá několik cest k vítězství. Hry se spoustou políček a systémem, při kterém může člověk rozmanitými způsoby nabrat body pro vítězství, se mu určitě zalíbí. Jednou takovou hrou s nestereotypních postupem hry je například 7 Wonders . Je to hra, ve které si hráč jako Jonny dokáže vybrat s každou novou hrou různý způsob, jak začít, a jak rozvíjet své město.

HRÁČ 3, NEBO SPIKE

Je hráč, kterému nejvíce ze všech tří záleží na vítězství, nebo přesněji na tom, aby hrál co nejlépe a nejefektivněji. Je to nejkonkurenčnějším druh hráče, neustále hledá slabosti protivníků jakož i způsob, kterým může získat převahu. V stolních hrách vyhledává zajímavou hratelnost a možnost hlubší strategie mnohem více, než jakési emocionální zážitky či úchvatnou tematiku. Když hraje hru, hledá nejvýhodnější strategii nezáleží na tom, zda je to jeho první nebo třináctá hra. Na pohled nevypadá být velmi soutěživý, ale pokusí se hrát tak dobře, jak mu jeho dosud nabyté zkušenosti dovolí. Takový hráč tedy vyhledává hry, které mu umožní využít jeho strategické „střevo.“ Není náročný na druh hry, pro něj je vzhled a druh hry druhořadým, nejvíce mu jde o to, jak dobře mu hra jde a jaký potenciál má hra pro rozvíjení jeho dovednosti. Hra, jakou je například King of New York, mu může sednout víc, než jí méně strategický protějšek King of Tokyo.

Tyto archetypy hráčů však nedokáží pokrýt každého hráče. V krátkosti ještě rozepíšeme dva druhy hráčů, které popíšou hráčů z jiné perspektivy. Jedná se o dělení na hráče soutěživého pasivního.

Pasivní hráč spíše preferuje hry, kde oponenti nemohou aktivně nebo výrazně zasahovat do věcí druhého hráče. Takové hry ho totiž obvykle frustrují. Další druh her, který je nemusí zaujmout je takový, ve kterém hráči musí proti sobě útočit, aby se nakonec rozhodlo o vítězi; zda takový druh, ve kterém si hráči vyjednávají mezi sebou suroviny či pozice. Jednoduše řečeno, je to hráč, který nechce zasahovat do věcí jiných hráčů a dělat jim neplechu, zároveň chce mít klid od jiných hráčů ve svém, panství ‚. Hra na způsob Ticket to Ride se pasivnímu hráči může zalíbit právě kvůli absenci takových agresivních prvků. V této hře mezi hráči existuje interakce, ale je poměrně omezená a hra je tak o dost pasivnější, díky čemuž se zajímáte zejména o vaše věci. Stolních her pro pasivních hráčů je však oproti soutěživým hrám relativně málo.

Hráč se soutěživým duchem chce opozici převálcovat za každou cenu, chce potvrdit svou excelenci a dominanci v hře. Nalezení hry něj nebude vůbec těžkým úkolem. TIP: Ne každému se takový hráč bude líbit. Je proto důležité, aby se v případě koupě jednalo o hru, kde je případná kooperace na zdolání těžkého / agresivního protivníka možná.

Často kladené otázky (FAQ)

Q: Jsou rodinné hry vhodné iv kamarádské atmosféře a naopak?

A: Téměř všechny stolní hry (s výjimkou her s 18+ tématikou) se hodí do jakýchkoliv situací. Problém však může nastat tehdy, pokud se jedná o hru s dříve zábavnější tématikou. Člověk se nemusí vědět odvázat tak, jako v společnosti kamarádů. Co se týče více soutěživých her, nemilosrdné hry nemusí být pro rodinu zábavou a nemusejí se hodit ani do kamarádského styku. Druh takových her je nejvhodnější právě do soutěživého prostředí.

Q: Je minimální věk spíše orientačním údajem? Může tedy 8-leté dítě hrát hru, věkové minimum které je stanoveno na 14 let?

A: Tento limit je mnohokrát stanoven právě kvůli nevhodnému obsahu, ale někdy je stanoven kvůli komplexnosti hry. Je však možné, že vaše 8-leté dítě porozumí pravidlům, a bude tak umět hrát hru určenou pro náctileté děti.

Q: Existují stolní hry pro lidi s postižením?

A: Naneštěstí, stolních her určených čistě pro lidi s postižením se na Slovensku (nebo se slovenskou lokalizací) nachází vskutku málo. Na trhu se však nacházejí hry, které nepřímo dokážou pomáhat lidem s určitým postižením, zpomalovat progres dané choroby či zlepšit jejich stav. Jedněmi z nich jsou hry, které nakládají s pamětí. Hry, kde si člověk musí vzpomenout na slova (jako např. V Scrabble), stimulují kognitivní procesy. Pro lidi se zrakovým postižením byl vytvořen Scrabble s Braillovým písmem, ale dosud se však na slovenském trhu neobjevil.

Stolní hry jsou však skvělým nástrojem pro děti, které mají problém socializovat se, vyslovovat slova atd. Při hrách se děti, které jsou kvůli svému postižení obvykle izolované, dokáží socializovat podstatně rychleji a efektivněji než v jakémkoli jiném prostředí.

Ohodnoťte tento článek!
[Celkem: 17 Průměrně: 4.9]