Test TOP 7 nejlepších zimních pneumatik – 2022

test zimnich pneumatikKaždý zkušený a oznámený řidič si plně uvědomuje potřebnost kvalitních, správně zvolených zimních pneumatik, zejména v období mrazů a zasněžených vozovek. Navíc je taková potřebnost stanovena i zákonem o silničním provozu, který stanoví povinnost používání zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března v případě, že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat sníh, led nebo námrazu na vozovce.

Neustále se měnící podmínky na vozovce mohou způsobit nešťastné náhody zapříčiněné nezkušeností či neadekvátní přípravou. Největším faktorem v připravenosti je však využívání těch nejvhodnějších, nejzpůsobilejších pneumatik, které negují jakékoli problémy způsobené nevhodnou vozovkou. Díky svým vlastnostem jsou zimní pneumatiky přilnavější ke chladné, zledovatělé vozovce, čím se zaručí: stabilita vozidla, kratší brzdná dráha a celkově lepší jízdní vlastnosti. Podstatnou je rovněž odolnost takových pneumatik vůči zamrznutí.

Náš test zimních pneumatik vám představuje žebříček těch nejlepších zimních pneumatik, které naleznete na trhu. Při výběru se neváhejte inspirovat.

Test – TOP 7 nejlepší zimní pneumatiky

Pozor: Pneumatiky vybírejte na základě řádného zjištění, jaká velikost pneumatik je pro váš automobil vhodná, ať už na základě velikosti disků nebo informací a doporučení v technickém průkazu vozidla

 Název modeluHodnoceníPřibližná cena 
1.Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H
zimni pneumatiky Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H
97 %; 13 recenzí2 399 Kč
2.Bridgestone Blizzak LM005 205/55 R16 91H
zimni pneumatiky Bridgestone Blizzak LM005 205/55 R16 91H
98 %; 24 recenzí2 199 Kč
3.Continental WinterContact TS 870 195/65 R15 91T
zimni pneumatiky Continental WinterContact TS 870 195/65 R15 91T
93 %; 16 recenzí1 799 Kč
4.Kormoran Snow 205/55 R16 94H
zimni pneumatiky Kormoran Snow 205/55 R16 94H
93 %; 19 recenzí1 499 Kč
5.Barum Polaris 5 205/55 R16 91T
zimni pneumatiky Barum Polaris 5 205/55 R16 91T
93 %; 205 recenzí1 399 Kč
6.Matador MP93 Nordicca 205/55 R16 91H
zimni pneumatiky Matador MP93 Nordicca 205/55 R16 91H
91 %; 12 recenzí1 399 Kč
7.Barum Polaris 5 195/65 R15 91T
zimni pneumatiky Barum Polaris 5 195/65 R15 91T
94 %; 358 recenzí1 199 Kč

Jak vybrat ty nejlepší zimní pneumatiky?

Výběr zimních pneumatik musí být založen na dobré informovanosti Vašeho vozidla a znalosti vozovek, kterými pravidelně řidič přejíždí. Vzhledem ke stále častějším náhlým změnám počasí je však lepší být připraven i na extrémnější podmínky vozovky, které se dosud tak často nevyskytovaly, mezi takovými je například i mrznoucí déšť.

Ve výběru je třeba zohlednit několik velmi důležitých faktorů (jmenovitě jde o správné rozměry pneumatik pro Váš vůz na základě údajů uvedených v technickém průkazu), až po ty méně důležité, kdy jde spíše o preferenci. Konečný výběr pneumatik by měl brát v úvahu následující tři vlastnosti:

  1. výběr má být ekonomický
  2. výběr má zaručovat bezpečnost vozidla a řidiče
  3. výběr má zaručit pohodlnou jízdu

1. Správné rozměry pneumatik

Rozměry zimních pneumatik by měly být vybrány v rámci hodnot, které jsou udávány výrobcem. Se stále striktnějšími podmínkami může být výběr pneumatik nad rámec těchto hodnot zbytečně problematický při setkání s dokumentací Vašeho vozidla.

2. Šířka pneumatiky (mm)

Při výběru správného rozměru pneumatiky pro automobil je třeba v první řadě zohlednit šířku disků na Vašem automobilu. Každá šířka disku má svou vlastní minimální, doporučenou a maximální šířku pneumatik. Dané rozměry je třeba dodržovat pro nejekonomičtější, nejbezpečnější a nejkomfortnější jízdu.

Šířka disku Minimální šířka pneumatiky Doporučená šířka pneumatiky Maximální šířka pneumatiky
5 155 165 nebo 175 185
5.5 165 175 nebo 185 195
6 175 185 nebo 195 205
6.5 185 195 nebo 205 215
7 195 205 nebo 215 225
7.5 205 215 nebo 225 235
8 215 225 nebo 235 245
8.5 225 235 nebo 245 255
9 235 245 nebo 255 265
9.5 245 255 nebo 265 275
10 255 265 nebo 275 285
10.5 265 275 nebo 285 295
11 275 285 nebo 295 305
11.5 285 295 nebo 305 315
12 295 305 nebo 315 325
12.5 305 315 nebo 325 335

 

3. Procentuální poměr k šířce pneumatiky (%)

Jedná se o poměr výšky boční stěny k šířce pneumatiky. Dané číslo lze nalézt jako druhé v pořadí zleva: 185/ 60 R14.

Širší pneumatiky mají lepší přilnavost k vozovce, kratší brzdnou dráhu a lepší stabilitu. Jsou však hlučnější, neekonomičtí (pořizovací cena + zvýšená spotřeba paliva), horší tlumí nárazy a neporadí si tak efektivně s aquaplaningem.

4. Průměr pneumatiky (palce „)

Třetí číslo v pořadí zleva, určuje vnější průměr pneumatik, který je udáván v palcích. Daný průměr je třeba zachovat v případě, že plánujete zaměnit sadu pneumatik za nové.

5. Index nosnosti pneumatik (LI)

Index nosnosti pneumatik, z anglického „Load Index (LI), je údaj pneumatik, který určuje, jaké má daná pneumatika maximální povolené zatížení (uváděno v kilogramech) a to během maximální povolené rychlosti. Z dané definice můžeme vidět, že index nosnosti pneumatik je přímo spjat s indexem rychlosti pneumatik.

Daný index je uváděn v obvykle dvou ale i trojciferných číslech a lze jej nalézt při rozměrech pneumatik. Všechny důležité parametry Vašeho vozidla se nacházejí v technikém průkazu vozidla, ale můžete je najít i na různých místech vozidla. na vnitřní straně řidičových dveří, na dvířkách palivové nádrže a pod.

DŮLEŽITÉ: Je nesmírně důležité zvolit zimní pneumatiky, jejichž index nosnosti je v rámci doporučených hodnot, resp. ne je pod minimální hodnotou. Zakoupení a využívání pneumatik s nižším indexem nosnosti je zakázáno a zároveň to ohrožuje bezpečnost jak Vás, tak pasažérů, jiných řidičů na vozovce či chodců.

Problémů, ke kterým dochází s využitím nebo pravidelným využíváním pneumatik s nízkým indexem nosnosti, je několik:

  • takové pneumatiky se rychleji opotřebovávají a řidiče mohou jednoho dne nepříjemně překvapit, když dané pneumatiky již nebudou schopny jízdy
  • takové pneumatiky zároveň budou náchylnější k explozi, protože nejsou stavěny na tlak, který na nich vyvíjí přitěžké vozidlo
  • jízda bude nekomfortní a nebezpečnější, vůz bude méně stabilní, a to zejména v klíčových momentech
  • finanční problémy: v první řadě pneumatiky nebudou tak odolné a bude je třeba častěji měnit; v případě nehody nebudete moci požádat o vyplacení odškodného; při přichycení se platí pokuta za využívání nevhodných pneumatik; záruka na nakoupené pneumatiky nekompatibilní s váhou automobilu je neplatná

Koupení pneumatik s vyšším indexem nosnosti, než je doporučeno naopak, není vůbec na škodu. Nejenže vyšší index může sloužit také jako rezerva pro dodatečné zatížení vozidla nákladem, takové pneumatiky Vám mohou zaručit i:

  • stabilnější jízdu zejména za nepříznivých povětrnostních podmínek
  • lehčí ovládání vozidla, kdy vůz má lepší odezvu na pohyby volantu
  • díky výše uvedením důvodům poskytují takové pneumatiky i jednodušší zvládnutí zatáček a jsou tedy vhodnou volbou pro sportovní, závodní jízdy

Pneumatiky s vyšším indexem nosnosti s sebou přinášejí i zápory, jmenovitě jde zejména o neekonomičnost takové volby: pořizovací cena pneumatik je obvykle vyšší čím vyšší je index nosnosti, vzhledem k vyššímu valivému odporu pneumatik bude spotřeba paliva vyšší než obvykle. Co se týká jízdních vlastností, ježdění s vozidlem s danými pneumatikami se může řidiči zdát „tvrdší“, kvůli čemuž komfortnost na silnici může být pro řidiče citelně nižší. Tato tvrdost ovšem může negativně ovlivňovat i celkové jízdní vlastnosti vozidla.

XL, RF nebo REIN – takové zkratky indikují, že se jedná o zesílené pneumatiky s vyšším indexem nosnosti.

Pneumatiky s nouzovým dojezdem – takové pneumatiky mají zkratky DSST, ROF, SSR či ZP v závislosti na jejich výrobci. Dané pneumatiky jsou tedy schopny umožnit Vám bezpečný dojezd v případě defektu.

6. Index rychlosti pneumatik (SI)

Daný index (SI – „Speed Index“) odkazuje na maximální možnou rychlost, kterou mohou pneumatiky bezpečně dosáhnout, zatímco je na ně kladena zátěž vozidla (index nosnosti pneumatik). Přesáhnutí tohoto indexu může vést k rychlejšímu opotřebení pneumatik, náhlému poškození a následné ztrátě kontroly nad vozidlem.

POZOR: Během zimy by měl být index rychlosti zimních pneumatik o jeden stupeň nižší (viz tabulka níže), než index rychlosti letních pneumatik. Z indexu S (180 km/h) během léta byste měli tedy během zimy přezout na pneumatiky s indexem R (170 km/h) . Vzhledem k potřebnosti opatrnější jízdy během zimní sezóny je index rychlosti zimních pneumatik zpravidla nižší o stupeň. Jde o bezpečnost Vás, spolujezdců i jiných řidičů.

SI Maximální rychlost
[km/h]
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR 240+

 

7. Typ dezénu

Při volbě pneumatik je třeba zohlednit i typ dezénu pneumatiky. Dezény pneumatik jsou obvykle rozděleny do tří skupin:

  • Zimní
    • nevhodné na rozpálené, letní vozovky, bouřkové podmínky, zimní pneumatiky trpí tzn. „aquaplaningem“, kdy jsou pneumatiky neschopné udržet se kvůli slabé přilnavosti a neschopnosti odvodit nadměrná množství vody ve vyšších rychlostech na mokré vozovce , auto prakticky jezdí po „vodním filmu“, výsledkem čehož může být náhlá ztráta kontroly nad vozidlem
    • skvělé na zasněžené, zledovatělé a chladné vozovky
  • Letní
    • nevhodné pro kluzké, zledovatělé vozovky ani tvrdé vozovky z důvodu nízké teploty
    • vhodné na teplé či rozpálené a mokré vozovky
  • Celoroční (W+S)
    • svými vlastnostmi zaručují stabilní jízdu za všech podmínek, neočekávejte však nejkomfortnější, nejstabilnější jízdu

Výběr zimních pneumatik je však komplexnější, nejde jen o snadný výběr pneumatik se zimním dezénem. Konstrukce dezénů se od sebe odlišují nejen vzhledem, ale také vlastnostmi, které musíte ještě před koupí zvážit:

  • symetrický
    • vzorec je rovnoměrně rozmístěný po celé pneumatice
    • možnost nasadit je na jakékoli kolo
    • nižší pořizovací cena
    • vhodný spíše pro osobní automobily menších rozměrů
    • neposkytují zrovna nejvyšší stabilitu v zatáčkách
    • vhodnější spíše na kratší, upravené městské cesty
  • asymetrický
    • v dnešní době nejrozšířenější vzor dezénu
    • univerzální vzor dezénu, vhodný pro všechny druhy a velikosti aut
    • nejvhodnější ovšem právě pro majitele výkonných automobilů ale i automobilů střední a vyšší třídy
    • poskytují vysokou stabilitu v zatáčkách („boční vedení“ )
    • vzor dezénu zaručuje tichou jízdu a krátkou brzdnou dráhu
    • vhodný i pro sportovní využívání
  • směrový
    • V-čkový tvar směrového dezénu snižuje riziko aquaplaningu
    • poskytuje sportovnímu vozu lepší jízdní vlastnosti
    • dezén rovněž poskytuje dobré jízdní vlastnosti i během zimy, dobře si počne i na zasněžené či mokré vozovce – dobré do terénu či bláta
    • pneumatiky musí být nainstalovány podle instrukcí
    • problémovou může být příliš vysoká hlučnost
    • směrový vzor dezénu má také nižší životnost
    • ne zrovna vhodný pro luxusnější auta

8. Hloubka dezénu

Slovenský zákon jasně stanovuje minimální hloubku dezénu, kterou musí Vaše zimní pneumatika mít – jde o rovných 3 mm. V případě, že se hloubka dezénu Vašich pneumatik snížila na tuto úroveň, je třeba je podle zákona vyměnit. Problémem je však skutečnost, že pneumatika, která má hloubku dezénu ještě 4 mm nedokáže zaručit dostatečnou přilnavost k vozovce, tedy „trakci“.

Zatímco na letních pneumatikách může být hloubka dezénu nižší, jelikož není potřeba odstřeďovat sníh z drážek, na zimních musí být právě kvůli sněhu dezén výrazně hlubší. Vzhledem k negativním jízdním vlastnostem zimních pneumatik s méně než 4 mm hlubokým dezénem, je experty doporučeno využívat pneumatiky s dezénem hlubokým minimálně 4 mm.

9. Třída pneumatik

I zimní pneumatiky mají vlastní rozdělení do tříd. Třídy jsou založeny zejména na cenových faktorech, kde s cenou přicházejí lépe vlastnosti kvůli kvalitnějšímu zpracování pneumatiky a materiálu využitému při jejich výrobě. Ne vždy je nejvyšší třída potřebná, proto je třeba ještě předem přehodnotit, co očekáváte od Vašich jízd během zimy. Výběr pneumatik na základě jejich třídy není jen o tom, aby spotřebitel zaplatil co nejnižší cenu. Díky vyšší třídě pneumatik můžete předejít finančním škodám na vozidle nebo zvýšeným cenovým výdajům v případě, že se dané pneumatiky rychle opotřebují, k čemuž může dojít v závislosti na vozovce, jejím stavu a výkonnosti vozidla, na kterých jsou pneumatiky namontovány. Zkušenost s Vaším vozidlem i cestami, po kterých jezdíte, má velký dopad na to, jak bude Váš vůz zvládat vozovky v zimě.

Ekonomická třída

Nejlevnější ekonomická třída pneumatik poskytuje vše potřebné pro nejméně náročné jízdy a méně výkonné osobní automobily. Dané pneumatiky jsou spolehlivé na dobře upravených vozovkách a méně náročných cestách.

Ne jsou odolné vůči opotřebení a z toho důvodu jsou vhodnou volbou zejména pro městskou dopravu a pro méně vzdálené silnice. Příliš vysoké opotřebení pneumatik ekonomické třídy může způsobit zhoršení jízdních vlastností a příliš vysoké pravidelné výdaje na nové pneumatiky.

Střední třída

Zlatý střed pneumatik, střední třída poskytuje vše potřebné pro meziměstskou dopravu, odolnost je vhodná i pro více náročné vozovky a déle silnice. Jsou vhodné i pro automobily s něco vyšším výkonem motoru a pro náročnější jízdu.

Nejsou vhodné pro vysokovýkonná auta ani pro pravidelné využívání nedobře upravených vozovek. Nejvhodnější pro automobily střední i kompaktní třídy.

Prémiová třída

Pneumatiky navrženy a stavěny pro co nejvyšší odolnost. Vlastnosti prémiových pneumatik umožňují řidiči jejich dlouhodobé využívání bez potřeby pravidelného přezouvání. Poskytují skvělé jízdní vlastnosti i během náročných podmínkách – tj. na neupravených vozovkách, na daleké meziměstské dopravě ale i dopravě mimo město. Jsou vhodné pro vysokovýkonná motorová vozidla a rychlé, náročnější ježdění, při kterém vůz klade na pneumatiky vysokou zátěž. Opotřebování pneumatik je díky vlastnostem pneumatik prémiové třídy nízké, díky čemuž tato cenově vyšší investice nebude zatěžovat Vaši peněženku pravidelně .

10. Jak často plánujete jezdit, kolik kilometrů a po jaké vozovce?

Zimní podmínky vyžadují kvalitnější pneumatiky, vzhledem k neustále se měnící podmínky. Na vozovkách může napadnout sníh, který může být automobily roztát, voda nocí a ráno zamrzne, přes den opět roztaje. Některé přírodní jevy mohou způsobit úplné zledovatění úseků, a proto je skutečně třeba mít pneumatiky v co nejlepší kondici. Zde spadá výběr pneumatik na základě vašich očekávání, případně předešlými zkušenostmi s vaším vozidlem a vozovkami, na kterých pravidelně jezdíte.

Jak často a kolik kilometrů?

V závislosti na pravidelnosti výjezdů i délky tras, které chcete pokrývat Vaším automobilem, je třeba zvolit vhodné pneumatiky. Dlouhé, pravidelné výjezdy jsou zodpovědné za výraznější opotřebení pneumatik. Zároveň, čím delší trasy, tím vyšší šance naražení na problematické úseky. Rovněž je třeba podotknout, že kvůli délce jízdy Vás může zastihnout změna počasí k horšímu, což může výrazně zhoršit jízdní vlastnosti Vašeho vozidla v závislosti na stavu pneumatik.

Pokud tedy automobil využíváte pravidelně, a to na dlouhých úsecích, je podstatné zakoupit vysoko odolné pneumatiky střední případně prémiové třídy. Při výběru v závislosti na délce trasy je však třeba zohlednit i druh dezénu:

  • Směrový dezén velmi dobré jízdní vlastnosti na zasněžených vozovkách, rovněž je odolný vůči aquaplaningu, avšak trpí rychlejším opotřebením, zejména však v závislosti na třídě pneumatik. Směrový dezén střední třídy je vhodný pro méně najetých kilometrů během zimní sezóny (<5000 km). Směrový dezén prémiové třídy je vhodný i pro více najetých kilometrů (>5000 km).
  • Asymetrický dezén poskytuje vysokou odolnost vůči aquaplaningu, se kterým se můžete setkat kdekoli na dlouhé trase, kterou musíte během zimy pravidelně zdolávat. Poskytují vyšší stabilitu vozidla i v zatáčkách. Dezén vhodný pro méně najetých kilometrů během zimní sezóny (<5000 km).
  • Symetrický dezén, ačkoli se pomaleji opotřebovává, nemá vysokou odolnost vůči aquaplaningu a je spíše vhodný právě na městské vozovky . Neposkytuje nejlepší stabilitu v zatáčkách.

11. EU štítky pneumatik

Evropská unie zavedla normu, kvůli které musí všechny pneumatiky mít povinné označení svých vlastností ve srozumitelném formátu. Na základě těchto štítků si dokážete srovnávat vlastnosti pneumatik a na základě nich pak vybrat nejvhodnější, nejbezpečnější sadu pneumatik. Je třeba poznamenat, že štítky mohou být častokrát zavádějící pro nedostatečně informovaného řidiče a z toho důvodu může dojít k nesprávné, resp. méně vhodné volbě.

POZOR: Pokud Vám jde o kvalitu a bezpečnost, upřednostňujte testy pneumatik ze třetích stran před štítky. Komplexní, nezaujaté testy prováděné zkušebnami každoročně mají vyšší výpovědní hodnotu, než dané štítky, které lze získat ne zrovna nejupřímnějšími způsoby.

12. Valivý odpor

Valivý odpor je vyjádřen na stupnici od A (nejmenší odpor) po G (největší). Daný odpor v praxi znamená, jak velmi budou pneumatiky zvyšovat resp. snižovat spotřebu paliva. Čím méně je třeba odvalovat pneumatiky, tím více paliva ušetříte. Pneumatiky mohou mít značný dopad na spotřebu paliva vozidla.

13. Přilnavost na mokrém povrchu

Opět jednou jde o škálu, kde A je nejlepší přilnavost a G nejhorší přilnavost. Přilnavost na mokrém povrchu hovoří o účinnosti brzdění na mokrém povrchu.

14. Hlučnost (dB)

Hlučnost pneumatik udávaná v decibelech srozumitelně zobrazuje úroveň jejich hlučnosti. V případě, že si neumíte představit, zda se jedná o vysokou hlučnost, je možné na ilustraci vlevo od čísla vidět 3 úrovně hlučnosti.

Často kladené otázky (FAQ)

Co jiného na automobilu může ještě ovlivňovat zvýšenou spotřebu paliva?

Mezi hlavní faktory můžeme zařadit: nízký tlak v pneumatikách – slabě nahuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor, kvůli čemuž musí vozidlo spalovat více paliva, takový stav pneumatik zhoršuje přilnavost na mokré vozovce; hmotnost vozidla – čím vyšší hmotnost vozidla + nákladu, tím větší tlak vyvíjený na pneumatiky, tím vyšší valivý odpor.

Na internetu jsem našel levnější pneumatiky s lepšími vlastnostmi, o dané značce jsem však dosud neslyšel. Je lepší sáhnout po známých značkách s horšími vlastnostmi nebo po levnějších s lepšími?

Doporučujeme ve všech případech prověřovat kvalitu pneumatik a jejich vlastnosti, a to nezávislými testy třetích stran (zkušebních pneumatik), které vycházejí pravidelně, jako pravidlo každoročně. Existuje totiž možnost pro výrobce pneumatik vyprodukovat si testy na své vlastní pneumatiky, čímž koneckonců získají lepší hodnocení na EU štítcích, než „značkové“ pneumatiky. Nestranné recenze a komplexní testy jsou tedy důležitější než dívání se na hodnoty vytištěné na EU štítcích.

Má vzor dezénu skutečně takový dopad na jízdní vlastnosti?

Nejcitelnější dopad na jízdní vlastnosti vozidla je spíše situační. Závisí tedy na stavu vozovky ale i stavu vozidla a pneumatik, na povětrnostních podmínkách, což následně ovlivňuje to, jak dobře se drží automobil na vozovce, jak dobře zvládá zatáčky, zda se opotřebovává dezén rychleji nebo pomaleji. Specializování dezénů sehrává největší roli právě v určitých podmínkách, které má daný dezén zvládnout. proti aquaplaningu, který je zapříčiněn mokrou vozovkou. Směrové dezény jsou skvělé na zasněžené vozovky, zatímco na symetrický dezén by nemusel být spolehnutý, a to zejména v extrémnějších, krajních případech – například. zledovatělá ostrá zatáčka ve vyšší rychlosti. Je proto důležité vybrat si pneumatiky s tím správným vzorem dezénu pro dané roční období.

Ohodnoťte tento článek!
[Celkem: 3 Průměrně: 5]

Napsat komentář

Leave the field below empty!