Test TOP 7 nejlepších herních notebooků 2024

test hernich notebookuHerní notebook je specializovaný druh notebooku určený na plynulé hraní videoher. Na první pohled je rozdíl mezi počítačem a notebookem v jejich rozměrech a způsobem napájení. Pro člověka, který není znalý v technologií počítačů, je notebook a počítač v praxi totéž zařízení, jelikož obě plní stejné účely.

Ve skutečnosti, po technologické stránce, je notebook v drtivé většině okřesanou verzí počítače, jelikož menší rozměry vyžadují určité hardwarové kompromisy. Přestože je herní notebook stále v určitém smyslu okřesanou verzí, svým výkonem je plnohodnotným přenosným herním počítačem s možností napájení z baterie.

Jak funguje?

Herní notebook není standardním notebookem, jehož specializací je přehrávat multimédia a prohlížet internet. Herní druh notebooku je dostatečně výkonný k mnoha namáhavé výpočetní práce, od renderování 3D nebo 2D návrhů, po hraní nejnovějších her. Jeho dvěma hlavními cíli jsou:

• přenosnost: nakolik se jedná o notebook, i herní notebook musí brát v úvahu hmotnost, velikost a kapacitu baterie
  • výkon: na plynulý chod her jsou vyžadovány nejnovější generace procesorů a grafických karet, společně s dostatečnou pamětí RAM

Náš test herních notebooků vám představuje žebříček těch nejlepších herních notebooků, které najdete na trhu. Při výběru se neváhejte inspirovat.

Test – TOP7 nejlepší herní notebooky

Název modeluHodnoceníPřibližná cena
1.HP Omen 15-ce014 1VA46EA
herní notebook HP Omen 15-ce014 1VA46EA
34 990 Kč
2.Dell Alienware 13 N16-AW13-N2-711
herní notebook Dell Alienware 13 N16-AW13-N2-711
36 990 Kč
3.HP Omen 15-ce013 1VA45EA
herní notebook HP Omen 15-ce013 1VA45EA
32 990 Kč
4.HP Omen 15-ce012 1VA44EA
herní notebook HP Omen 15-ce012 1VA44EA
27 990 Kč
5.Lenovo Legion Y520 80WK00BUCK
herní notebook Lenovo Legion Y520 80WK00BUCK
21 990 Kč
6.Asus GL503VD-FY146T
herní notebook Asus GL503VD-FY146T
18 999 Kč
7.Asus F550VX-DM588T
herní notebook Asus F550VX-DM588T
17 990 Kč

Jak si vybrat ten správný herní notebook?

Na co se dívat při koupi?
Je důležité se dívat na notebook jako na systém, jehož chod závisí na každé jedné hlavní součástky odpovědné za výpočty. Pokud jeden komponent notebooku je nedostatečný v jeho výpočetním výkonu, celý systém může mít problémy, protože velmi často čeká na výpočty té nejpomalejší součástky. Při herních noteboocích je tento faktor ještě důležitějším, a výrok „řetěz je tak silná, jako její nejslabší článek“ se tak stává skutečností.

Zajímat by vás mělo následujících 6 hlavních parametrů:

1. Procesor

Mozek počítačového systému, procesor, má za odpovědnost řídit chod počítače a komunikaci mezi komponentami. Je to součástka poměrně citlivá na teplotu, a dlouhodobě udržované vysoké teploty (jmenovitě 85 ° a nad) mohou procesor poškodit. V případě notebooků, kde je volný prostor pro součástky druhořadý (za účelem dosažení kompaktnosti a mobility), je teplota ještě důležitějším faktorem pro vás jako uživatele. Méně volného prostoru totiž znamená menší přísun chladného vzduchu z okolí a méně efektivní proudění teplého vzduchu ven z poměrně dost uzavřeného systému. Kvůli tomuto, jsou procesory notebooků často, podtaktované, což znamená, že jejich výpočetní výkon je snížen. Během aktivního hraní se díky technologii procesorů tento výkon zvýší, umožňujíc plynulejší chod hry.

• Jádra – Fyzické dělení procesoru, umožňuje dělit práci a enormně zvyšovat plynulost výpočtů, minimem pro herní notebook jsou 4 jádra
  • Vlákna – Logické dělení procesoru, pokud je vláken více než jader (8 vláken na 4 jádra), tato vlákna jsou schopny zefektivnit výkon
  • Takt – Rychlost jakým procesory vypočítávají, udávané v hertzích, váš budoucí herní notebook by měl minimálně obsahovat procesor se čtyřmi jádry a základním taktem minimálně 2,6 GHz, doporučujeme zvolit notebooky s procesorem Intel i5 nebo i7
  • TurboBoost – technologie zvyšující základní takt procesorů v případě, že je maximální hodnota základního taktu během hraní dosažená – 2,6 GHz tak může vzrůst na 4 GHz

TIP 1: Obecně platí: čím vyšší výkon (udávaný v GHz), tím lepší chod během hraní. Nicméně je důležité podotknout, že ne každý procesor si je rovný. Starší AMD procesory se stejným taktem jako Intel procesory nejsou výkonnostně ekvivalentní, nakolik je jejich výpočet na jeden takt o desítky procent nižší. Výrazný rozdíl je zejména při staré AMD architektuře, zatímco v případě Ryzen jsou rozdíly mnohem méně výrazně.

TIP 2: TurboBoost způsobí zvýšené teploty uvnitř systému. Je pro vás důležité udržovat notebook v co nejnižších teplotách. Po dlouhodobém používání se nahromaděný prach a snížená účinnost ventilátorů podepíší na vysokých teplotách, to se negativně odráží na výkonu těchto součástek a při nedostatečném starání se to může vést až k odpálení jednotlivých součástek.

TIP 3: Na udržování nižších teplot je možné si zakoupit chladicí podložku, která dodá notebooku důraznějšímu a účinnější přísun vzduchu z okolí. Na odstraňování prachu z vnitřku notebooku je doporučeno využívat stlačený vzduch. V případě nedostatku financí, je možné sáhnout i po ruční pumpě. Ačkoli ne tak efektivní jako stlačený vzduch, ruční pumpa např. pro míče si dokáže poradit s čerstvě usazeným prachem. Silný proud vzduchu z elektrického kompresoru může poškodit komponenty!

Podívejte se na srovnání těch nejlepších procesorů pro notebooky
  1. Grafická karta

Grafická karta je komponent zodpovědný za výpočty zvané, renderování. Ve videohrách má výkon grafické karty velký dopad na finální kvalitu obrazu a chod hry. Pokud si chcete zapnout vysoké rozlišení textur, obrazu a stínů, je důležité sáhnout po notebooku s vysokou pamětí grafické karty. Pro novodobé hry (2018) se za minimum považují karty s pamětí 3 GB, ale zlatým středem je 6 nebo 8 GB. Nedostatek této paměti a vysoké nastavení se podepíší pod značné, záseky (lagy) ve hře, zatímco mnohé hry vám nemusí povolit vyšší nastavení. Pokud si potrpíte na detaily, karta by měla být výkonná v taktech jádra, a jiných parametrech. Obecně opět platí – čím vyšší čísla, tím vyšší výkon.

Grafické karty se dělí na:

• Low-end: karty pro nízký rozpočet, dostatečné na hraní nových her – GTX 1050
  • Mid-end: zlatý střed, karty mají výkon dostatečný na výše detaily – GTX 1060 / GTX 1070
  • High-end: drahé karty, určené pro lidi, kteří si potrpí na extrémních detailech a stálém obraze – GTX 1080/1080 Ti

Způsobem, jakým jsou zakomponovány do systému:

• Integrované – takové grafické karty mohou a nemusí mít vlastní čip v systému, ale paměť sdílejí s pamětí RAM; pokud nemají vlastní čip, grafické výpočty jsou vypočítávány samotným procesorem; notebook s integrovanou grafickou kartou NENÍ herním notebookem
  • Dedikované – takové grafické karty mají vlastní čip a vlastní paměť, výrazně výkonnější
  1. Paměť RAM

Paměť RAM je dočasná paměť, která se čistí pravidelně nebo po vypnutí. Je to paměť, kde si spuštěné programy a hry ukládají svá data s nimiž pracují. Paměť RAM je velmi důležitou v plynulém průběhu hry. Pokud je nedostatečná, data aktivně využívány ve hře jsou ukládány na pevném disku, kde je čtení dat výrazně pomaleji než v případě RAM. To způsobuje výrazně, záseky ve hře.

Minimum pro herní notebook / počítač na rok 2018 je RAM o velikosti 8 GB. Koupí notebooku s 16 GB si prodloužíte, životnost vašeho herního notebooku, na kterém budete moci plynule hrát hry, které vyjdou v nejbližších letech.

TIP: Pozor na rychlost (takt) paměti RAM. Vyšší taktování znamená rychlejší zapisování a čtení dat.

1. Pevný disk

Na trhu se nacházejí na výběr herní notebooky s typickým pevným mechanickým diskem HDD, jehož velikost je dostatečně vysoká na objemné data, a notebooky s diskem SSD, kde takový disk není mechanický, ale je založen na paměťových čipech, umožňující daleko rychleji zapisování a čtení. Na trhu se rovněž nacházejí hybridy, kde je možné využívat tak SSD i HDD disky.

V případě pevných disků HDD je jejich rychlost dána parametrem RPM (otáčky za minutu), kde 7200 RPM je tou nejvyšší hodnotou. Tato hodnota není vždy nejlepším ukazatelem rychlosti HDD.

TIP: Notebooky obsahující SSD disky jsou dražší. Pokud plánujete hrát hry a chcete co nejméně čekat při načítání her, programů či Windows samotného, SSD disk zkrátí několik minutové čekání na otázku několika desítek vteřin.

1. Rozměr obrazovky (palce)

Rozměr obrazovky přímo ovlivňuje rozměr celkového notebooku. Pokud plánujete využívat notebook více na hraní ve své domácnosti, notebook s obrazovkou 17,3 „bude zcela vyhovovat. Pokud si ho plánujete přesouvat na různé LAN párty, možná budete chtít sáhnout po něčem přenosnější, kde 15,6″ notebook je skvělou volbou.

1. Kapacita baterie (mAh)

Čím vyšší je kapacita baterie, tím déle bude váš notebook běžet bez nabíječky. Hraní na baterii nemusí být dobrou volbou, protože v takovém případě notebook nemusí vydržet tři hodiny, ale pouze jednu. Rovněž se spustí automatizovaný program, který v reálném čase dělá kompromisy mezi výkonem a výdrží baterie, což může znepříjemnit celkový pocit ze hry.

Nejčastější otázky

„Na stránce jsem narazil na levný notebook, který obsahoval grafickou kartu s pamětí 4 GB a čtyřjádrovým procesorem. Zakoupil jsem si ho, ale není vůbec schopen spouštět nové hry, ani hry z roku 2013.“

Odpověď: V tomto případě je důležité sledovat tak recenze uživatele, jakož i testy na videoportálu, popřípadě si pohlídat bližší informace ne na obchodě, ale na stránkách výrobce. Pokud nemáte žádnou zkušenost s nakupováním takových zařízení, není ostuda zeptat se vašeho blízkého, který má s touto technologií zkušenosti, nebo na online fórech. V tomto případě mohlo jít o marketingový tah, kdy integrovanou grafickou kartu nijak navrženou na hraní her vytyčili jako hlavním aspektem tohoto notebooku. Ve skutečnosti je taková grafická karta zcela nedostatečná na hraní her či renderování 2D a 3D obrazů. Totéž platí pro procesor – čtyřjádrové procesory značky AMD starší generace jsou vhodné pouze na multimédia nebo starší hry. Notebook se 4 GB grafickou kartou a čtyřjádrovým procesorem za 10 000 Kč není v žádném případě herním notebookem.

„Je velký rozdíl mezi diskem SSD a HDD?“

Odpověď: Načítání a zapisování SSD je diametrálně rychleji, než je tomu v případě HDD. Hlavním důvodem je mechanické zapisování v případě HDD, kde ručička na magnetických deskách má své fyzikální limity.

„Je ultrabook schopným herním notebookem?“

Odpověď: Ultrabooky jsou určeny zejména pro lidi, kteří milují eleganci a výkon v jednom. V žádném případě nejsou takové notebooky určené na hraní, protože jejich ultratenký design zabraňuje účinnému proudu vzduchu na zchlazení komponentů. Herní notebooky si potrpí na krásu, ale jiného druhu. Z toho důvodu jsou procesory Ultrabooků taktovaná často io 1 GHz nižší než v případě herních notebooků, a nemusí obsahovat dedikované grafické karty, nebo dedikované grafické karty vhodné na hraní her.

Ohodnoťte tento článek!
[Celkem: 6 Průměrně: 4.7]